суботу, 18 липня 2015 р.

Міжнаукові зв'язки у відкриттях Ю. Кнорозова /The interscientific links in the inventions by U.Knorozova

     
    Нещодавно в інтернеті прочитала інформацію про вченого, радянського історика та етнографа, українця за походженням. Мова йде про Юрія Кнорозова, спеціаліста з епіграфіки та етнографії. Науковець народився у Харкові, де здобув загальну середню освіту та навчався на першому курсі історичного факультета Харківського державного університету ім.М. Горького. Далі вступив до Московського державного університету на історичний факультет. 
    Відомий світу він став завдяки розшифруванню письма майя. Коротенька історія про розшифрування міститься на сайті Science Ukraine в статті "Першим писемність Майя розшифрував українець". Ось посилання на сайт: https://plus.google.com/u/0/+UsciencePpUa/posts. Більш поширено викладено інформацію на російському сайті: http://masterok.livejournal.com/1246076.html . 
       Цікаво, що дешифрування письма вчений-історик здійснив у 50-х роках минулого століття за допомогою використання зв'язків з іншими науками, а саме, математичних методів. За блискучий виступ на захисті дисертації протягом 3 хв. ""Повідомлення про справи в Юкатані" Дієго де Ланда як етно-історичне джерело" члени комісії відразу присудили йому ступінь доктора історичних наук.  Думаю, що діти, під час вивчення теми Великі географічні відкриття, з захопленням ознайомилися з досягненням науковця та його методами дослідження.
     Вражає також, що Юрій Валентинович створив свій системний підхід до теорії колективізму. В загальному твердженні вона звучить так: всі системи неживої та живої природи мають загальні закономірності, діючі у Всесвіті. Однією з них, що притаманна всім системам, є тенденція до розвитку від нижчих форм до вищих. Проте асоціація людей, зауважував учений, не є подальшим розвитком або вищою формою об'єднання тварин, а являє собою диференційовану систему, тобто об'єднання об'єднань. Знайомство із цією теорією старшокласників у процесі вивчення шкільного курсу "Людина і світ" тільки б збагатило учнів знаннями про теорії походження всесвіту та людини, а також сприяло б формуванню власного світобачення та світорозуміння.
     Дослідження Кнорозова сьогодні використовуються й у правознавстві під час розкриття питання про виникнення держави і права. Так, Кнорозов відмічає про перехід до вищих форм розвитку майя через досягнення в агрономії та створення сонячного календаря, який регламентував життя племені. Про це можна прочитати тут: http://ibib.ltd.ua/tretya-proishojdenie-prava.html.
       Однією з улюблених тем правознавства учнів 10 класів є вивчення теорій про походження держави і права. Думаю, що пояснення впливу досягнень в культивуванні рослин та такого винаходу як календар на прикладі цих процесів у племені майя, допомогло б учням більш глибше й усвідомленіше розуміти причини виникнення держави і права.  Таким чином, на уроці учні використовували б і міжпредметні зв'язки для розуміння правових процесів (Про міжпредметні зв'язки на уроках правознавства я писала тут: Міжпредметні та внутрішньокурсові зв'язки як засоби формування міжпредметної компетентності на уроках правознавства в учнів 10 класів / Н.Жидкова // Молодь і ринок. - 2015. - № 5. - С. 88-94.)
     Один із найвидатніших учених ХХ ст., маяніст, основоположник теорії сигналізації, комунікації та колективу, українець за походженням, чиє ім'я стоїть в одному ряду з Ж.Шампоньоном, чомусь невідомий українському школяреві. Можливо доречно було б ввести і прізвище Ю. Кнорозова в перелік персоналій теми культури ХХ ст. шкільної програми з всесвітньої історії, або програми Людина і світ, або ж правознавства. 

Немає коментарів: